شرک

سلام

در مورد شرک که جناب کافر بزرگوار می فرمایند:

۱- اصلا شرکی در کار نیست و هیچ مخلوقی، غیر خدارا نمی تواند ببیند و بخواند یا بپرستد چون به هر طرف که رو بگرداند وجه خدارا خواهد دید

۲- این شرکی که می گوییم شرک واقعی نیست( در دنیای واقعی وجود ندارد) بلکه در اذهان کسانی است که می پندارند غیر از خدا هم وجود مستقلی هست و موثری بدون وابستگی غیر از خدا هست.

۳- مشرک فقط در ذهن خود است که مشرک است و گرنه عمل او نمی تواند مشرکانه باشد بنابراین از روی اعمال افراد نمی تواند به مشرک یا موحد بودن آنها پی برد بلکه برا ساس ادعای آنان می توان این نام را بر آنان نهاد

۴- آری اولیای الهی اسمای الهیند و ....

۵- فرض اشتباه ناپذیر بودن بعضی کافر را می رنجاند ولی کافر عزیز کسی که از اختیار خارج شده و لوح دلش خالیست، اختیاری ندارد تا محکوم خوب و بد یا اشتباه شود و فقط عامل آنچه استاد ازل می گوید، است.

- کافر جان در مورد نیرویی که بخواهد آیینه را رو به جایی بگیرد پرسیده و گفته بود آیینه های خورشیدی  بهترند اما باید گفت به نیرویی نیاز نیست چون لازم نیست آیینه به طرف جایی گرفته شود چون به هر طرف که باشد به طرف خداست، فقط باید سیقل داده شود

- از کافر جون ممنونم که برخلاف اسمش که معنی آن پوشاننده است به عریان کردن موضوع کمک می کند

- از سایر دوستان هم ممنون که در این گفتار ها مشارکت می کنند 

خداوند همه مارا به حرم امنش رهنمون گردد

پاسخ

سلام

- سوال: آیا نمی توان گفت آنان که برای نامی اشتباه گریه می کنند، شخص را هم (شخصیت و دلیل نیکویی) به اشتباه می گیرند.... و آنان که توان شناخت شخص را ندارند چگونه می توانند چنان صیقل یابند که خدایشان را بشناسند...

*پاسخ:بسیار احتمال دارد که شخص هم اشتباه گرفته شود اما دو نکته در اینجا هست

۱- برای ایشان صفتهایی در نظر می گیرند و آنها را مورد توجه قرار می دهند و این برجسته ترین یادآوری عاشوراست حال با اسم حسین یا سیدالشهدا یا اباعبدالله ( بنابراین مراسم بزرگداشت امام حسین یعنی بزرگداشت نیکویی)

۲- این اشکال همیشه وجود دارد که درمورد شخصی که غایب است شخصیتی ساخته شود که مطابق اصل نیست!

بنابراین صیقل یافتن نیز همانطور که پیشاپیش گفته شد یعنی خدایی شدن ( متخلق به اخلاق الله)

- سوال: آنگاه که سنجشی برای درک درست نیست، چگونه می توان واسطح فیض الهی بود...؟
حال که ادراک انسانها اینقدر نسبی است آیا واسطح فیض الهی می تواند درک درستی از فیض الهی داشته باشد؟؟... شما کدامین آیینه خواهید شد که درست و صحیح باشد؟؟ محدب، مقعر، تخت؟؟ با کدامین معیار خود را می سنجید؟؟...

*پاسخ:اگر منظور درک نیکویی است که به نظر می رسد در این مورد یک درک نسبتا( با تاکید بر نسبتا)مشترک در انسانها وجود دارد بنابراین برای عموم انسانها قابل درک خواهد بود اما واسطه فیض الهی قطعا درک درستی از فیض الهی دارد و معیار سنجش افراد است و هموست که در صیقلی کردن آیینه به کمک آینه داران می آید.

- سوال:شاید آیینه ات اشتباه است که همه را دیو و دد می بینی... یا مولانا

*پاسخ: ابتدا چند بیت از مولانا ی آورم تا منظور وی(احتمالا) بازتر شود:
در دست هر کی هست ز خوبی قراضه‌هاست / آن معدن ملاحت و آن کانم آرزوست
زین همرهان سست عناصر دلم گرفت / شیر خدا و رستم دستانم آرزوست 
دی شیخ با چراغ همی‌گشت گرد شهر/ کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
گفتند یافت می‌نشود جسته‌ایم ما / گفت آنک یافت می‌نشود آنم آرزوست
پنهان ز دیده‌ها و همه دیده‌ها از اوست / آن آشکار صنعت پنهانم آرزوست
یک دست جام باده و یک دست جعد یار / رقصی چنین میانه میدانم آرزوست

گرچه سوال، نقل قول مولانا از شیخ دیشبی است ولی او نیز موافق با آنست

مراد مولانا در این شعر انسان کامل است که در جستجوی اوست و دیو و دد یعنی همان آینه های زنگار بسته که تصویرهای نا مناسب ارائه می دهند

متاسفانه تعدا انسانهای کامل خیلی کم است!

پاسخ

سلام

کافر عزیز تعدادی سوال طرح کرده که بعضی به مثال ما برمی گردد:

"۱- تجسم کنید تمام کرات منظومه شمسی کره های آیینه ای صیقلی بودند... چه می شد؟! اعصاب خورشید به هم می ریخت"

*پاسخ: می گویند در مثال مناقشه نیست یعنی مثال از تمام وجوه مطابق موضوع نیست و فقط از جنبه (جنبه هایی) برای درک بهتر موضوع کمک می کند در جواب این پرسش می بایست گفت همه چیز به نوعی نشانه الهیند و خدارا نمایش میدهند و انسان کامل، کاملترین نمایش، پس دلیلی برا اعصاب خوردی نیست!

"۲- چرا مسلمین برای ارتباط با خدایشان دستهایشان را بالا می برند و به آسمان نگاه می کنند؟!...... مگر خدا همه جا نیست؟؟!... چرا به زمین نگاه نمی کنند؟! "

* پاسخ:واقعا چرا؟ در هر حال به هر طرف که نگاه کنند فرقی ندارد. گرچه به نظر من اگر به طرفی نگاه (توجه) نکنند بهتراست ولی آدمها دارای درک و فهم های یکسان نیستند و هر کس به انداز درک خود عمل کرده که البته قابل رشد است 


"۳-آیینه ها با نشان دادن تصویر لذتی می برند؟!... مطمئنا خیلی کمتر از آنکه تصویر را درک کنند لذت می برند...."

* پاسخ:در این مثال آینه( انسان) بیشترین درک را در موجودات داشته، بنابراین لذت نمایش الهی را خواهد فهمید و این "آینه بودن" به "واسطه فیض الهی بودن" نیز تعبیر شده است.

"۴- آیا مسلمین می دانند ابا عبدالله یعنی چه و چرا به امام سومشان می گویند ابا عبدالله....؟"

* پاسخ:گرچه این سوال به مثال برنمی گردد ولی این پاسخ به نظر کافیست: http://aminyan.blogfa.com/post-252.aspx